Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

GRATIS toegang
voor professionals:
nog dagen
Registreer HIER!
sluiten X

“Zet bewoner centraal bij woningrenovatie”


“Je staat 1-0 achter als de bewoner het gevoel heeft dat hij niet wordt gehoord,” schetst Natascha Kleyn het belang van bewonerscommunicatie bij renovaties. In de praktijk leggen corporaties communicatie met bewoners steeds vaker in handen van aannemers. Dat is niet altijd de meest gemakkelijke opgave voor een aannemer, die vanuit het verleden vooral gewend is te denken in planning en techniek.

Bewoners Communicatie Brabant is gespecialiseerd in de communicatie die nodig is voor dit soort processen waarbij corporaties, aannemers en bewoners zijn betrokken. Natascha Kleyn: “We denken graag mee op alle momenten van een renovatieproces. We zetten daarbij de bewoner centraal. De kunst is te blijven redeneren en nadenken vanuit de bewoner. Dat kan zijn vanaf de inventarisatie van bewonerswensen tot en met de evaluatie en alles wat daartussen zit. Belangrijk is om de bewoners goed te informeren. Wij kunnen helpen bij het maken van een begrijpelijke brochure of tussentijdse communicatie, met ‘keukentafel-gesprekken’, inloopspreekuren en informatieavonden. Een renovatie is doorgaans een ingrijpend proces met grote impact voor bewoners. Neem hen daarom al in een vroeg stadium mee in het project; zo voorkom je een hop weerstand tijdens het project. Tijdig en regelmatig investeren in bewonerscommunicatie levert je veel voordelen op.”

Drie tips

Gevraagd naar belangrijke tips bij bewonerscommunicatie, schudt Natascha er zo een aantal uit de mouw. Belangrijkste tip van Natascha is om de bewoner centraal te zetten en niet te veel vanuit de techniek te denken. “De impact van een renovatie op de bewoner moet niet worden onderschat.” Een tweede tip: “Zorg dat je zo laagdrempelig mogelijk toegankelijk bent. Bewoners moeten je gemakkelijk kunnen bereiken met hun vragen. Dat kan telefonisch, via WhatsApp of bijvoorbeeld een inloopspreekuur.” En als derde: “Afspraak is afspraak. Als je met een bewoner een afspraak plant op een bepaalde datum, zorg dan ook dat je er bent. En lukt het onverhoopt niet? Dat kan gebeuren, maar laat dit dan weten aan de bewoner. Negen van de tien keer is het geen probleem, als mensen het maar weten. Op deze manier weet een bewoner dat hij op je kan vertrouwen.”

Bewoners Communicatie Brabant is exposant op RENOVATIE 2021 en zal daar graag meer vertellen over nut en noodzaak van goede bewonerscommunicatie.

Ga terug