Qbuild zet innovaties in voor onderhoud
Uit de themanieuwsbrief ‘Onderhoud’
Innovaties kunnen een belangrijke rol gaan spelen bij onderhoud. Qbuild zet innovaties in om onder meer onderhoud voorspelbaar te maken, lekkages te detecteren en storingsmeldingen efficiënter te maken. Qbuild gebruikt de beurs Renovatie & Transformatie als podium om de innovaties te presenteren en verder uit te rollen.
Qbuild is een bedrijf met negen vestigingen door heel Nederland. Het is het grootste calamiteitenbedrijf van Nederland, met 24/7 ondersteuning bij schade door wind, water en brand. Daarnaast is het bedrijf gericht op onderhoud, renovatie en verduurzaming van bestaand vastgoed, met meer dan 300 eigen vaklieden op gebied van onder meer schilderen, asbestsanering, dakwerken, bouwen en E- en W-installaties. Het bedrijf verzorgt voor diverse corporaties het dagelijks onderhoud, mutatieonderhoud en groot onderhoud.
Inbouwen van sensoren
“We hebben een team dat zich dagelijks bezig houdt met innovaties, om zo het tekort aan handjes in de sector op te kunnen lossen. Innovaties helpen om efficiënter te werken”, zegt algemeen directeur Kees Havekes van Qbuild.
Qbuild zet daarbij onder meer in op het inbouwen van sensoren. Sensoren in de gevel kunnen onderhoud voorspelbaar maken. Sensoren in het dak kunnen lekkages vroegtijdig opsporen. “In zes van de tien gevallen reageerden wij eerder op een lekkage dan dat de bewoner die geconstateerd had.”
Maar ook bij bijvoorbeeld cv-storingen zorgen digitale innovaties voor een efficiënter werkproces. “Wij voorzien ketels van een QR-code die de bewoner kan scannen. In geval van een storing beantwoordt hij een aantal vragen en voegt een aantal foto’s toe. Wij krijgen die melding dan binnen en hebben de beschikking over een logboek, waardoor we direct kunnen zien wat er loos is. De monteur weet dus waar hij voor op pad gaat. Dat voorkomt dat hij twee keer moet komen.”
De QR-code biedt nog meer mogelijkheden. “Het maakt papier overbodig. Voorheen kreeg je bij een ketel een stapel handleidingen in allerlei talen. Nu scan je de QR-code en kies je je taal en krijg je gelijk de juiste handleiding te zien”, licht Havekes toe.
Onderhoudscontracten
Dergelijke innovaties zijn uiteraard alleen haalbaar op basis van langdurige onderhoudscontracten. “Je hebt een langere periode nodig om dit te organiseren en zult dus een aantal jaren vooruit moeten kijken.” Niettemin is dit wel de manier van onderhoud waar Qbuild in gelooft. “We staan nu aan het begin en zijn dit aan het uitrollen. Daarna kunnen we volgende stappen gaan zetten in verdergaande innovaties.”
Havekes verwacht dat dat ook nodig zal zijn, gezien het tekort aan vakmensen. “Je ziet nu wel dat de nieuwbouw terug loopt en dat andere partijen het proberen op de markt van renovatie, maar we verwachten dat de nieuwbouw al snel weer terug komt. Daarbij is de markt van renovatie en onderhoud groot genoeg, met een heel grote vraag.”