Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Consument zoekt naar isolatie-oplossingen


Maandelijks voert de Nederlandse consument meer dan een kwart miljoen zoekopdrachten uit op het gebied van het isoleren van een ruimte. Circa 44% van het zoekvolume van soorten isolatie heeft betrekking op het huis/de woning. Op de tweede plaats staat de garage met een aandeel van 22,6 procent in het zoekvolume. Op de derde plaats vinden we de schuur.

Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan woningverduurzaming blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim 194.000 zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar isolatie (exclusief isolatie glas, over beglazing is een aparte Trendmonitor beschikbaar). En het zoekvolume naar isolatie is de afgelopen paar jaar sterk toegenomen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2017 nog 131.000 zoekopdrachten, in het jaar 2020 werd er maandelijks gemiddeld 267.000 keer gezocht naar isolatie, zo meldt Marktdata.nl.

Algemene zoektermen

Het zijn met name algemene zoektermen die een hoog gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten hebben. De consument start de oriëntatiefase veelal met een algemene zoekterm en focust zich vervolgens, naarmate het oriëntatieproces vordert, op meer specifiekere zoektermen. De zoekopdracht met het grootste zoekvolume over de afgelopen vier jaar is ‘spouwmuurisolatie’. Deze zoekopdracht behaalde een gemiddeld maandelijks zoekvolume van ruim 8.800 zoekopdrachten.

In de ranglijst van meest gebruikte zoekopdrachten komen we met name soorten isolatie tegen. Omdat er met verschillende zoektermen en zoekwoordcombinaties naar een bepaald isolatie wordt gezocht, zijn de big data in het onderzoeksrapport verder geanalyseerd per soort product(-kenmerk). Het kan namelijk goed zijn dat een bepaalde losse zoekterm voor een soort isolatie steeds vaker wordt gebruikt terwijl een andere zoekwoordcombinatie voor hetzelfde soort isolatie minder vaak wordt gebruikt.

Piek in november

Het zoekvolume van isolatie kent ieder jaar in het vierde kwartaal een piek. In november wordt er relatief veel gezocht naar isolatie. Deze maand vertegenwoordigt 11,5 procent van het jaarlijkse zoekvolume. Ook de maand december scoort hoog met 10,8 procent van het jaarlijkse zoekvolume. In de periode maart-augustus wordt er relatief weinig naar isolatie gezocht. Ten opzichte van het jaar 2017 is het zoekvolume naar isolatie in het jaar 2020 ruim verdubbeld.

(Bron: Isolatie Trendmonitor 2021)

Ga terug