Blije bewoners bij verbouwing

Blije bewoners bij verbouwing

Huurders die zelf bepalen of de vloer wordt geïsoleerd en of er zonnepanelen op het dak komen. Woningcorporatie Portaal zet renovatie op zijn kop en plukt daar de vruchten van met tevreden bewoners.

Een blije klant is waar ieder bouwbedrijf, installateur en renovatieprofessional aan het einde van de dag voor werkt. Of die klant en bewoner blij is na de verbouwing, hangt niet alleen af van de renovatie, maar ook de communicatie tijdens de werkzaamheden. De Renovatiebeurs biedt daarom een podium aan concepten voor slim klantcontact van onder meer Cobee (ook op vrijdag!) en woningcorporatie Portaal.

Niet over, maar met bewoners praten

Vraaggestuurd renoveren. Dat is het toverwoord tijdens het Rendakaffee op de Renovatiebeurs donderdag. Woningcorporaties Portaal en Woonbedrijf lieten er zien hoe bewoners de regie kunnen krijgen over renovaties van hun woning, wat dat voor corporaties betekent wat er daarvoor moet veranderen. Bijvoorbeeld de heersende cultuur onder corporaties, adviseurs en bouwbedrijven, weet conceptmanager bij Renda Evamarije Smit. “We hebben gemeen dat we veel óver bewoners praten in plaats van mét. Wat we ook gemeen hebben, is dat we geïnteresseerd zijn in een andere manier van werken. Dat noemen wij vraaggestuurd renoveren.”

Win-winsituatie

Hoe renovatie vanuit de bewoner er in de praktijk uitziet, liet Annemieke van Doorn-Willems bij het Rendakaffee zien. Woningcorporatie Portaal zoekt met de pilot Jouw Thuis een antwoord op de verduurzamingskwestie. “Verduurzamen interesseert de bewoner vaak niet zoveel, maar een woningcorporatie moet het wel. Wat is er dan nodig om tot een win-winsituatie te komen?”

Bewoner als eerlijke verkoper

Het samenwerkingsplatform Jouw Thuis zoekt de oplossing op deze vraag bij de bewoner. Geen informatieavonden vol corporatieplannen, maar producten voorleggen aan bewoners en vragen wat zij willen. En in plaats van geplande renovaties per wijk, een winkel waar producten zelf te kiezen zijn. Bewoners worden zelfs ambassadeur en verkoper, vertelde Annemieke: “Bewoonster Nel zei, die uitleg over zonnepanelen is veel te ingewikkeld, gewoon zeggen dat het 15 euro per maand op de energierekening scheelt. Nel verkoopt inmiddels zonnepanelen als een tierelier.”

Bewonerscommunicatie-tool

Staan de vaklui klaar en kan de verbouwing beginnen? Dan moet u als aannemer, installatiebedrijf of verbouwer de bewoner blijven betrekken, misschien nog meer dan ooit. Communicatie lijkt soms wel belangrijker dan de kwaliteit van het renoveren zelf, vertelde mede-oprichter van Cobee Henk den Boer woensdag al op de Renovatiebeurs. Cobee presenteert ook op vrijdag haar bewonerscommunicatie-tool waarmee u optimaal in contact kan blijven met bewoners tijdens de verbouwing.

Wilt u met eigen ogen de bewonerscommunicatie-tool van Cobee in actie zien? Kom dan vandaag nog langs op  Renovatie.

Ga terug

Copyright © 54 Events BV