Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Consumenten investeren fors in verduurzaming


Nederlanders investeerden afgelopen jaar 14 miljard euro in de verduurzaming van hun woningen. LED-lampen, zonnepanelen en waterbesparende douchekoppen zijn het populairst. Dit blijkt uit de vierde editie van Duurzaam Wonen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.

In de afgelopen 12 maanden deed 54% van de Nederlandse huishoudens minimaal één aanpassing om hun woning te verduurzamen, wat neerkomt op 4,5 miljoen huishoudens. Dit aantal daalde ten opzichte van een jaar eerder (4,8 miljoen), maar blijft hoger dan in 2021 (4,2 miljoen). Gemiddeld deed men evenveel aanpassingen per woning als een jaar eerder (4,5). Nederlanders voerden in de afgelopen 12 maanden bijna 20,5 miljoen aanpassingen uit, wat 200.000 minder is dan het jaar ervoor.

De consument voerde een klein deel van de aanpassingen zelf uit (12%). Het grootste deel besteedden zij uit (88%). Respectievelijk gaat het hierbij om €1,7 miljard en €12,3 miljard.

In de top vijf meest uitgevoerde aanpassingen staan LED-lampen, ondanks een kleine daling, nog steeds op nummer één (58%). Zonnepanelen (30%), waterbesparende douchekoppen (24%), spaarlampen (22%) en cv/HR(e)-ketels (21%) volgen op ruime afstand. Nederlanders besteden doorgaans de aanpassingen op het gebied van zonne-energie en verwarming uit.

Ga terug